Wandeltochten in het Brugsche

Brugge, een parel van een wandelstad, in een historisch kader

Een gids en lid van de Brugsche Globetrotters heeft voor ons enkele wandelingen uitgestippeld. De eerste wandeling start op de Burg. Een stadsplan kan een hulp zijn, maar op diverse locaties zijn grote stadsplannen geplaatst, die de wandelaar wegwijs maken.De Burg is de wieg van de stad en werd aangelegd begin 900 onder het bewind van graaf Arnulf  I. Kijk rond en je ontwaart een diversiteit van stijlen. De Proostdij, de Heilige Bloedbasiliek, het Stadhuis, de Civiele Griffie, het Paleis van het Brugse Vrije en het Paviljoen van Toyo Ioto.

Deze wandeling voert je langs de Blinde Ezelstraat. Je schuift rakelijks de Vismarkt voorbij en je volgt rechts tot je op het klein pleintje komt, het Huidevettersplein met hunbijhorend gildenlokaal. De Bruggelingen noemen deze plaats ook de Kleine Vismarkt, omdat hier vis van lagere kwaliteit verkocht werd.Je gaat nu rechtdoor en je komt op de Rozenhoedkaai. Geniet van het prachtig uitzicht op de Reie en je volgt het water. Op de gevel links juist voor de brug kan je de 7 werken van Barmhartigheid ontdekken. Het statige gebouw aan de overkant van de Reie was ooit eigendom van een Spaanse handelaar Perez de Melvanda, die ook burgemeester van Brugge werd.Je vervolgt je weg langs de Dijver en als je niet oplet bots je tegen het boeket aangeboden aan onze voormalige burgervader Frank Van Acker door het kunstenaarsechtpaar Canastraro –Depuydt. Zoek de kikvors = puidt in het boeket. Je loopt verder langs het Europacollege en hetGroeninghemuseum, dat een prestigieuze collectie van de Vlaamse Primitieven in zijn bezit heeft. Een nijdig klimmetje over de brug brengt je links tot bij de monumentale poort van de residentie van de Heren van Gruuthuse. Deze rijke familie had het monopolie over de verkoop van hetgruut, een kruidenmengsel dat gebruikt werd bij het brouwen van bier.Voor je, ontwaar je de imposante Onze-Lieve-Vrouwekerk in gotische stijl. Je kan er in derechter zijbeuk de Madonna met het Kind van Michelangelo bewonderen. Voor een bezoek aan de praalgraven van Karel de Stoute en Maria van Bourgondië dien je echter je geldbeugel boven te halen.  Je bent nu in de Kathelynestraat en tegenover de kerk bevindt zich het Sint-Janshospitaal gesticht in de 12e eeuw.

Je houdt rechts aan in de Kathelynestraat. Pas goed op . Je neemt het eerste straatje rechts aan de parfumeriezaak. De Stoofstraat is het nauwste straatje van Brugge. In de Middeleeuwen stond hier een badstoofhuis en de welgestelde heren kwamen hier een bad nemen. Die weldoende hygiënische functie kende echter een erotische evolutie en werd onderde druk van de geestelijkheid gesloten.

Je komt nu op het Walplein, een gezellige plek. In de zomer staan hier uitnodigende terrasjes.Je bekijkt het beeldhouwwerk van Jef Claerhout ‘ De goden bezoeken Brugge per koets’, een ode aan onze Brugse koetsiers. Je zal wellicht al dorst hebben in de Brouwerij de Halve Maan kan je een Brugse Zot of een Straffe Hendrik degusteren. Vraag nooit een pintje, want dat kennen ze niet.

Loop door en draai naar rechts. Algauw bemerk je de fontein waar de koetsiers hun paarden te drinken geven. Je gaat naar rechts de brug van hetBegijnhof over. Je komt nu in een oase van rust, als er niet teveel volk is. Je loopt voorbij de Begijnhofkerk en je verlaat het complex langs de achterpoort.

Voor je zie je het Sashuis, dat dient om het water van het Minnewater op peil te houden. Je neemt het voetgangerspad naar rechts, op de rechterkant zie je een groot rood bakstenen gebouw in neogotische stijl, de vroegere Minnewaterkliniek, nu een tehuis voor mensen in de herfst van hun leven. Even verder bereik je de ‘Brugse Vesten, de tweede omwalling aangelegd rond de stad in 1297.  De Poertoren deed dienst als wapenarsenaal van de stad. Op de Minnewaterbrug heb je een prachtig uitzicht op het Sashuis en de O.L.V-Kerk.

Over de brug daal je het trapje af en je loopt door het Minnewaterpark , voorbij een neogotisch kasteeltje altijd rechtdoor. Je komt algauw weer aan de Paardenfontein en de eerste straat links leid je terug naar het Walplein. Je loopt nu links het Zonnekemeers in. Over de brug kan je rechts door het koetshuis het Sint-Janshospitaal betreden. Als de poort gesloten is, dien je enkele tientallen meters door te lopen, om dan via de parking de site van het Oud-sint-Jan te bereiken.

Op de trappen voor het koetshuis heb je een prachtig uitzicht op de torens van Brugge; van links naar rechts zie je de Sint-Salvatorkathedraal, hetBelfort en de Onze-Lievevrouwekerk. Je daalt de trappen af en volgt de loop van de Reie naar rechts en je passeert de 19e eeuwse ziekenzalen. Voor het oude Zusterklooster kan je het futuristisch kunstwerk van Guisseppe Penone bewonderen ‘ De Aders van het Klooster’. Je draait de hoek om en loopt rechtdoor. Voor de oude hospitaalapotheek staat een standbeeld van Rotsaert ‘ De Vredeskus’. Je loopt rechtdoor en je verlaat de site via een smal gangetje. Je komt in de Goezeputstraat en je begint aan een klein klimmetje naar rechts. Je draait naar links en algauw sta je voor een groot renaissance gebouw, het Bischopshuis .

Je staat in de Heilige Geeststraat, via de rechtover liggende Pijperstraat kom je in de Mariastraat. De school die je voor je ziet is het Sint-Franciscus Xaveriusinstituut, in de volksmond de ‘Frères’ genoemd en ooit de bakermat van Cercle Brugge. Je volgt links rechtdoor en komt op het Simon Stevinplein. Simon Stevin was een man van de wetenschap, de uitvinder van de decimale breuken en de zeilkar. Hij deed veel voor het gebruik van het Nederlands in de wetenschap. Je gaat naar rechts en je komt in de Steenstraat, de voornaamste winkelstraat van Brugge.

De gevel, met laars, aan de linker kant was het gildenhuis van de schoenmakers, er naast staat het gildenhuis van de timmerlui, nu een bekende bank. Wat verder rechts op nummer 25 zie je het prachtige gildenhuis van de metselaars in renaissancestijl. Je komt nu op de Markt, het kloppend hart van Brugge. De majestueuze blikvanger is het Belfort, 83m hoog. Neen je hebt niet teveel gedronken, de toren wijkt inderdaad 120 cm naar links af. Als je nog conditie hebt kan je de 366 trappen bestijgen. Het grote neogotische gebouw, naast de Post, is het Provinciaal Hof, de officiële residentie van de gouverneur. In de Middeleeuwen stond hier de Waterhalle, de aankomstplaats vanschepen. In het midden van de Markt staat het standbeeld van Jan Breidel en Pieter Deconinck, die herinnert je wel aan de Guldensporenslag van 11 juli 1302. Je ken nu al een groot deel van Brugge.

Als men weer wil informatie over deze tochten of de bezienswaardigheden wil hebben dan kan men steeds een gids bestellen bij de Brugse Gidsenbond (050/33.22.33) of via de website bruges-guides.com.

Vrije wandeltochten aangeboden door de Brugsche Globetrotters

Brugge, een parel van een binnenstad

Het stille Brugge

De tweede wandeltocht die onze gids en lid van de Brugsche globetrotters voor ons heeft uitgewerkt is genoemd ‘Het stille Brugge’. Een stadsplan kan eventueel een hulp zijn, maar op diverse locaties zijn grote stadsplannen geplaatst, die de wandelaar wegwijs maken.

De brugse vesten

De derde wandeltocht die onze gids en lid van de Brugsche globetrotters voor ons heeft uitgewerkt is genoemd ‘De Brugse vesten’. Een stadsplan kan eventueel een hulp zijn, maar op diverse locaties zijn grote stadsplannen geplaatst, die de wandelaar wegwijs maken.

Reienwandeling

Zoals vele wandelclubs, bieden wij ook een vrije (corona) wandeling aan, aangezien er geen georganiseerde wandeltochten meer zijn. Jammer genoeg mogen we deze niet uitpijlen, maar we kunnen dit oplossen via een routebeschrijving, een kaartje en een verwijzing naar een gps-bestand

Wintergloed 4,5 KM

Ter vervanging van de geannuleerde wandeling ‘Brugge Binnenste Buiten in Kerstsfeer’ bieden we twee niet bepijlde permanente wandelingen aan doorheen de Brugse binnenstad. De basis lus is 4,5 km met uitbreiding tot 8 km. Beide wandelingen volgen het voorbije Wintergloedparcours.

Maar uiteraard zijn deze wandelingen ook zonder Wintergloed de moeite waard, want de Brugse binnenstad blijft – met of zonder corona – Unesco-Werelderfgoed.