Bestuur
Luc Vermeersch
Voorzitter, Penningmeester, Contactpersoon federatie, Verantwoordelijke ledenbeheer & busreizen, Web & Facebookbeheerder
Canadezenstraat 96
8380 Lissewege
GSM 0478/911 440
Email: luc@brugsche-globetrotters.be
Dorine Hilderson
Ondervoorzitter, Verantwoordelijke clubwinkel
August Derrestraat 78
8310 Assebroek
GSM 0479/692 563
Email: dorine@brugsche-globetrotters.be
Jean-Pierre Meersseman
Secretaris, Verslaggever, Verantwoordelijke aanvraag vergunningen, Contactpersoon Stad Brugge, Public Relations
Daverlostraat 124
8310 Assebroek
GSM 0489/423 281
Email: Jean-Pierre@brugsche-globetrotters.be
Christian Meersseman
Verantwoordelijke wandelkrantje, Verantwoordelijke reservatie zalen
Hoedenmakersstraat 5 bus 2
8000 Brugge
GSM 0477/495 397
Email: christian@brugsche-globetrotters.be
Hervé Maertens
Verantwoordelijke medewerkers wandeltochten, Verantwoordelijke vervoer wandeltochten
Dominiek Franco
Verantwoordelijke materialen wandeltochten, Verantwoordelijke magazijn
8310 Sint-Kruis
GSM 0498/256 905
Email: dominiek@brugsche-globetrotters.be
Erik Clauw
Parcoursmeester, Kwaliteitsverantwoordelijke
Functies buiten het bestuur
Eric Schreel
Ere-voorzitter
Sven Ampe
Website, Webdesign
Leo, Erwin, Lisette
Nu was het nog de kwestie om een geschikte clubnaam te vinden. Een mogelijke optie was de “Breidelzonen”, maar in Brugge waren reeds een aantal sportverenigingen met deze naam, en dit zou alleen maar verwarring stichten. Lisette kwam op het idee van globetrotter (wandelende wereldreiziger) en laat die in Brugge wonen. “De Brugsche Globetrotters” waren geboren. Het nieuwe bestuur nam contact op met de federatie en na betaling van het aansluitingsgeld kon clubnummer 177 WJSV DE BRUGSCHE GLOBETROTTERS starten. Toen was dit nog onder de W.O.W.B. (West- en Oostvlaamse Wandelbond), later werd dit V.W.J.L. (Vlaamse Wandel en Jogging Liga), nog later AKTIVIA en nu is dit Wandelsport Vlaanderen. Er werd een voorlopig clublokaal gezocht en de activiteiten konden starten. In de begin jaren was de Samario ons clublokaal. Later zochten we een lokaal met een grotere zaal. Dat werd café “De Gasterie”. Gezien ook deze zaal te klein werd voor de 2 jaarlijkse bijeenkomsten, werd terug uitgekeken naar een clublokaal in de binnenstad, zonder dat daar een zaal bij hoorde te zijn. Immers voor het souper en het gezellig samenzijn kan dan een grote zaal gekozen worden zonder verplichtingen. Vandaar dat ons clublokaal nu Café “De Kalvarieberg” is bij Linda en Addy, Sint-Clarastraat 163, 8000 Brugge.
In onze eerste jaar werd reeds een Wisselbekertocht ingericht in “De Krakele” en naar de normen van toen, was dit reeds een schot in de roos. 1500 wandelaars kwamen het mooie Brugge bezoeken. In dit jaar hadden wij maar één organisatie. Enkele jaren later kwam Leo Vande Zande op het idee om eens een wandeltocht in te richten die echt dwars door Brugge gaat. Het bestuur stak de koppen bijeen en een nieuw kind was geboren : “Dwars door Brugge”. Het enige probleem was het vinden van een geschikte startplaats hiervoor. Na heel wat woelige wateren te hebben bevaren, ging hij eens het KTA in Brugge aanspreken. Via de nodige contacten werd alles geregeld, en tot op heden richten wij er nog steeds onze “Dwars door Brugge” in. Deze tocht werd wegens de loopwedstrijd later omgevormd tot “Brugge Binnenste Buiten in Kerstsfeer”. Naarmate de jaren vorderden, groeide eveneens het ledenaantal en werden meer tochten per jaar georganiseerd. In 2005 zijn dit er zelfs 9. Onze club geniet een zekere faam en dit wordt bewezen door het volgende. Bij het opstarten van een nieuw wandelproject in de Brugse regio worden wij steevast als eerste aangesproken om mee te doen. We denken hierbij aan Kroenkelen, De Kust Beweegt, de Vives Campustocht, de Brugse Ommeland Wandeltrofee en indertijd de Baron de Maeretocht tussen Torhout en Zeebrugge.
De club bloeide echt uit onder het voorzitterschap van Eric Schreel tot de grootste wandelclub van Brugge. Met de organisatiekracht van Leo Vande Zande enerzijds en met parcours inzicht van Erwin Fiems anderzijds hadden de wandelaars enkel lof over onze organisaties. Toen ziekte bij Eric Schreel toesloeg werd hij unaniem door het bestuur als erevoorzitter uitgeroepen.
Eric Schreel Erevoorzitter
De club is ondertussen uitgegroeid tot een echte sportvereniging, waarbij we per 1 januari 2013 het vzw statuut aannamen. Sinds die datum opereren we onder de naam Brugsche Globetrotters vzw. Ondertussen nam Gilbert Van Cleven de rol van parcoursmeester van Erwin over. Erwin heeft immers gezondheidsproblemen om dergelijke zware job uit te voeren. Hij werd daarop ook ereparcoursmeester.
Naar aanleiding van een bijzondere algemene vergadering op 9 augustus 2014, werd de visie van het bestuur om meer polyvalent en in open samenwerking verder te gaan bekrachtigd. Dit heeft tot gevolg gehad dat een van de stichters van de club het bestuur verlaten heeft.
In 2015 en begin 2016 verdween de relatiefszin bij een aantal nieuwe bestuursleden, zodat de club in moeilijkheden komt, om nog tochten te organiseren. Niettegenstaande de fantastische uitstraling en de vele lovende woorden van de wandelaars over onze organisaties, zag een groot deel van het bestuur het niet meer zitten om verder te doen en wordt een oproep aan de leden gedaan voor extra hulp en nieuwe krachten. Hierop kwamen heel wat positieve reacties binnen. Op een info-vergadering eind april 2016 werd aan potentiële kandidaat bestuursleden de clubwerking uitvoerig uitgelegd, waardoor 6 nieuwe personen bevestigden het bestuur te willen versterken. Op een Bijzondere Algemene Vergadering van 27 mei 2016 werd een nieuw bestuur met maar liefst 9 leden bekrachtigd. Daarnaast kan dat bestuur rekenen op een groot aantal helpers.
Ook goede doelen worden door onze vereniging ondersteund. Zo was 2003 het “Europees Jaar van Personen met een Handicap”. Onze club droeg ook haar steentje bij en richtte op 14 juni 2003 een wandeltocht van 50 km in, waarvan alle opbrengsten naar diverse instellingen met gehandicapte personen gingen. Begin 2005 werd een financiële bijdrage geleverd aan het Tsunami-rampenfonds. Vanaf 2006 wordt eveneens per wandeltocht een bedrag van 0,025 euro per deelnemer doorgestort aan het ARIANE-LEUKEMIEFONDS. Elke 2 jaar richten wij een wandeltocht in die in het teken staat van deze organisatie. Ook een tombola ten voordele van het fonds wordt elke 2 jaar georganiseerd.
– u kan vanaf vandaag lid worden voor 11,00 euro per jaar per gezinslid: voor de wandelfederatie (Wandelsport Vlaanderen) en onze wandelclub, bent u dan lid vanaf heden tot eind december 2016
– u krijgt gratis het tijdschrift van de wandelfederatie, Walking Magazine, dat 5 x per jaar verschijnt
– u krijgt eveneens gratis het 3 maandelijks Wandelkrantje van onze wandelclub
– u hebt de mogelijkheid om enkele keren per jaar mee te gaan met busuitstappen naar diverse wandeltochten aan een voordelige prijs (prijs steeds afhankelijk van de bestemming)
– u kunt deelnemen aan een meerdaagse reis (in 2008 was dit Wellingborough in Engeland; in 2009 was dit Bern in Zwitserland; in 2010 naar Parijs; in 2011 naar Barcelona; in 2012 naar Rochefort; in 2013 naar Quillan (Frankrijk) alsook naar Malmédy (weekend); in 2014 wandelweekend rond Voerstreek; in 2015 wandelweekend rond Maastricht alsook een wandelreis naar Zuid-Polen; voor 2016 is een wandelreis naar Tirol voorzien)
– de wandelkalender “Walking” kan aangekocht worden aan gunstprijs
– de club levert gratis naametiketten op bepaalde wandeltochten voor zover ze aangevraagd worden
– verder zijn er nog soupers, wandelkledij, enz… : allemaal aan voordelige ledenprijzen
Aan het lidmaatschap zijn geen verplichtingen verbonden. Uiteraard worden eigen wandeltochten aanbevolen, maar het staat ieder lid vrij te gaan wandelen waar hij of zij wil.
Onze club heeft een clublokaal, Café – De Kalvarieberg, Sint-Clarastraat 163, Brugge. Dit lokaal wordt enkel gebruikt voor vergaderingen, controleposten op eigen wandeltochten, … maar nooit als startplaats voor onze eigen wandeltochten, gezien de grootte van de zaal.
Onze startplaatsen zijn meestal cafetaria’s van scholen, sportzalen en gemeentelijke zalen.
Overschrijving van het lidgeld dient te gebeuren op onze rekening met nummer: BE49 6528 2706 9471; BIC code = HBKABE22) op naam van Brugsche Globetrotters vzw, Canadezenstraat 96, 8380 Lissewege met vermelding van de naam van de leden + ‘Lidgeld 2016’. Na ontvangst van de vereiste lidgeld(en) ontvangt u de lidkaart(en) en kunnen alle voordelen als lid van de Brugsche Globetrotters ingaan.
Indien je lid wil worden, dan zullen we zeker nog de volgende gegevens nodig hebben : naam – voornaam – adres – telefoon (of GSM) nummer – email adres – geboorteplaats – geboortedatum. Gelieve dit dan ook te gepaste tijde door te geven aan het secretariaat. Je kunt je gegevens ook digitaal doorgeven door op deze link te klikken.
Hierbij twee kleine bemerkingen betreffende het wandelen.
• De wandeltochten verlopen steeds via een uitgepijld parcours. Men kan er individueel aan deelnemen voor gelijk welke afstand. Er wordt dus niet in groep gewandeld. Om de 5 à 8 km is een rustpost voorzien waar eten en drinken kan bekomen worden.
• Het is toegelaten een hond aan de leiband mee te nemen. Hierbij dient men zich te houden aan alle regels ter zake, die steeds goed zijn aangeduid.
Nog vragen? Contacteer gerust één van de volgende personen :
Voorzitter: Luc Vermeersch, Canadezenstraat 96, 8380 Lissewege, GSM 0478/911 440
Ondervoorzitter: Dorine Hilderson, August Derrestraat 78, 8310 Assebroek, GSM 0479/692 563
Secretaris: Jean-Pierre Meersseman, Daverlostraat 124, 8310 Assebroek, GSM 0487/723 867
Penningmeester: Christian Meersseman, Hoedenmakersstraat 5 bus 2, 8000 Brugge, GSM 0477/495 397
Brugsche Globetrotters vzw, Canadezenstraat 96 – 8380 Lissewege
Statutenwijziging per 9 augustus 2014
- het organiseren in eigen beheer – of occasioneel in samenwerking met andere verenigingen of derden – van wandeltochten toegankelijk voor zowel wandelaars en joggers van aangesloten wandelclubs bij de erkende federaties, als voor niet aangesloten wandelaars en joggers;
- de georganiseerde wandelingen zo aangenaam en vlot mogelijk te laten plaatsvinden door het aanbieden van rustposten met de nodige materiële ondersteuning voor de wandelaars, eventueel mits inning van een vergoeding.
- het leveren van alle nodige steun aan haar leden om de wandelsport zo aangenaam mogelijk te maken.
- het organiseren van evenementen die verband houden met het wandelgebeuren of het clubverband ondersteunen.
- De gemeenschap en meer specifiek de wandelende leden te informeren over de wandelsport.
- De werkende leden zijn de stichtende leden en de sportieve leden van de Brugsche Globetrotters vzw die geïnteresseerd zijn in de werking van de vzw.
- De toegetreden leden zijn de leden van de Brugsche Globetrotters vzw die de wandelsport beoefenen zonder stemrecht in de algemene vergadering van de vzw te wensen. Er zijn 2 categorieën van toegetreden leden:
- De sportieve leden zijn de leden van de vzw die de wandelsport beoefenen, doch geen stemrecht in de algemene vergadering van de vzw wensen.
- De steunende leden zijn de leden van de vzw die de wandelsport niet beoefenen, geen stemrecht in de algemene vergadering van de vzw wensen, doch de vzw genegen zijn.
b) Akkoord gaan met de statuten van de vzw en bereid zijn deel te nemen aan de jaarlijkse algemene vergadering.
c) Aanvaard worden door de raad van bestuur, bij volstrekte meerderheid van stemmen. De raad van bestuur beslist autonoom over elk verzoek tot opneming.
§ 2 Steunende leden kunnen aanwezig zijn op de algemene vergadering, maar bezitten geen stemrecht. De rechten en plichten van de steunende leden worden bepaald door het huishoudelijk reglement.
Artikel 11 De algemene vergadering bestaat uit alle leden van de vzw. De toegetreden of steunende leden maken geen deel uit van de algemene vergadering. Toezichthouders worden op de Algemene vergadering uitgenodigd, maar hebben, voorzover ze geen lid zouden zijn, geen stemrecht. M.a.w. alleen leden hebben stemrecht op de Algemene Vergadering.
2) De benoeming en afzetting van de bestuurders
3) De benoeming en afzetting van de toezichthouders en het bepalen van hun bezoldiging in geval een bezoldiging wordt toegekend;
4) De kwijting aan de bestuurders en toezichthouders
5) De goedkeuring van de begroting en de rekening
6) De ontbinding van de vzw
7) De uitsluiting van een lid, toegetreden lid of steunend lid
8) De omzetting van de vzw in een vennootschap met een sociaal oogmerk
9) Het vrijwillig ontbinden van de vzw
10) Alle gevallen waarin de statuten het vereisen
– Voor het wijzigen van de statuten en het ontbinden van de vzw dient minstens de 2/3 den van het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn.
– Daarenboven moeten gewone wijzigingen van de statuten door minstens 2/3 den van de aanwezige en vertegenwoordigde leden aangenomen worden. Een doelwijziging van de vereniging of de ontbinding van de vereniging vergt een meerderheid van minstens 4/5den van de aanwezige en vertegenwoordigde leden
– Besluiten in verband met een uitsluiting van leden kunnen slechts genomen worden mits 2/3den van de aanwezige en vertegenwoordigde leden de uitsluiting goedkeuren.
– Bij gelijkheid van stemmen, is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend.
§ 3 Verkiezing of ontslag van bestuurders vergt een meerderheid van minstens 50% van de aanwezige en vertegenwoordigde leden.
- ofwel, in bijzijn van de 2/3de van bestuur te melden op een bestuursvergadering, waarbij dit in de notulen wordt geacteerd en dit ontslag niet binnen de 8 kalenderdagen na publicatie van de notulen schriftelijk wordt ontkend,
- ofwel door een schrijven (e-mail of post) te richten aan de voorzitter of secretaris van de Raad Van Bestuur, ter attentie van de Raad van Bestuur.
Interessante links
Ariane Leukemiefonds
Sportdienst Brugge
Sportdienst Brugge op Facebook
Brugse Sportraad
Als vereniging zijn we eveneens aangesloten bij de Brugse Sportraad